В Європейському Союзі стосовно введення в обіг сільськогосподарських та лісогосподарських тракторів, причепів та змінних причіпних машин з 1 січня 2016 року запроваджено новий регламент ЄС – Regulation (EU) № 167/2013 щодо затвердження типу і нагляду за ринком сільськогосподарських та лісогосподарських транспортних засобів і п’ять делегованих регламентів Комісії ЄС, які встановлюють вимоги до складових частин, вузлів та характеристик тракторів, причепів, причіпних машин. Вимоги до гальмівних систем встановлені Делегованим регламентом Комісії ЄС № 2015/68.
Фахівцями УкрНДІПВТ ім. Л. Погорілого освоєно процедури проведення оцінки відповідності встановленим вимогам з використанням розробленого і виготовленого пневматичного імітатора гальмування та серійних засобів вимірювальної техніки для визначення основних показників ефективності пневматичних гальмівних систем сільськогосподарських причепів:
- ефективність гальмівної системи за холодних гальм (тест типу 0);
- втрату ефективності гальмівної системи за розігрітих гальм (тест типу 1);
- ефективність аварійного автоматичного гальмування;
- час спрацьовування гальм;
- потужність накопичувачів енергії.
Ефективність гальмування причіпного транспортного засобу під час тестів 0, І та автоматичного (аварійного гальмування) визначають на підставі коефіцієнта гальмування трактора з причіпним транспортним засобом при гальмуванні лише причіпного транспортного засобу. Двигун трактора повинен бути відключений під час випробування на гальмування, а гальмування здійснюють з використанням пневматичного імітатора гальмування (рис. 1).
Рисунок 1 – Встановлення імітатора гальмування на тракторі для проведення тестів 1, 0 та аварійного гальмування
Час спрацювання та потужність накопичувачів енергіїпричіпного транспортного засобу вимірють без трактора, застосувуючи імітатор, до якого приєднані з’єднувальні головки магістралі живлення, пневматичної магістралі керування (рис.2).
Рисунок 2 – Приєднання імітатора гальмування до бункера для визначення часу спрацьовування та потужності накопичувачів енергії
Таблиця - Результати визначення параметрів гальмівної системи причепа під час тестів типу 0, 1 та аварійного гальмування.
Параметр |
Тест типу 0 |
Тест типу 0 |
Аварійний тест |
|||
Діапазон |
середнє |
діапазон |
середнє |
Діапазон |
середнє |
|
Сповільнення, dm(J), м/с2 |
1,79-3,24 |
2,56 |
2,09-2,56 |
2,31 |
1,89-2,24 |
2,08 |
Швидкість до гальмувания, км/год |
35,7-42,2 |
40,6 |
39-41,7 |
40,0 |
37,6-42,2 |
39,7 |
Температура на гальмівних барабанах, оС |
44-74 |
64,8 |
100-127 |
115 |
107-139 |
123 |
Тиск в гальмівній камері, кПа |
300-550 |
416 |
300-560 |
428 |
300-510 |
392 |
Коефіцієнт гальмування тракторопоїзда Z R+M |
0,18-0,33 |
0,26 |
0,21-0,26 |
0,23 |
0,19-0,23 |
0,21 |
Коефіцієнт гальмування причепа Z R |
0,3-0,56 |
0,44 |
0,33-0,4 |
0,36 |
0,32-0,38 |
0,35 |
Співвідношення між коефіцієнтом гальмування бункера та тиском на з’єднувальній головці під час тесту типу 0, 1 та аварійного гальмування зображене на рисунках нижче.
Інститутом проведено випробування з оцінки відповідності 4 типів причепів вітчизняного виробництва, за результатами яких Латвійський центр сертифікації видав європейські сертифікати затвердження типу.