УДК 631.4.001
МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСІВ ТЕХНІЧНОГО КОНТРОЛЮ ЗЕРНОЗБИРАЛЬНИХ КОМБАЙНІВ МЕРЕЖЕЮ ПАРАЛЕЛЬНО ФУНКЦІЮВАЛЬНИХ ЛАНЦЮГІВ МАСОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ
Ничай І. М., https://orcid.org/0000-0003-3720-5061, nu4aj@ukr.net
Національний університет біоресурсів і природокористування України
Анотація
Мета дослідження – обґрунтувати сучасну організацію технічної експлуатації зернозбиральних комбайнів, яка виконується мережею паралельно функціювальних ланцюгів масового обслуговування. Практичним результатом буде формування моделі технічного контролю вимог окремих систем, де спочатку вирішуватиметься з використанням термінології, прийнятої теорії масового обслуговування, та будуть даватися рекомендації щодо конкретного використання отриманих рішень.
Методи дослідження. Методологічною основою роботи є узагальнення та аналіз відомих наукових результатів відносно сучасної організації технічної експлуатації зернозбиральних комбайнів, яка виконується мережею паралельно функціювальних ланцюгів масового обслуговування, та використання алгоритму розподілу вимог і теорії масового обслуговування. Для формування наукової проблеми, визначення мети і постановки задач дослідження використовувався аналітичний метод і порівняльний аналіз. Для створення емпіричних моделей використані основні положення теорії масового обслуговування, системи стаціонарних обслуговувальних апаратів, блок-схем алгоритму розподілу відмов.
Результати дослідження. У статті розглядались дані, які прийнято вважати, що сучасна організація технічної експлуатації контролю працездатності зернозбиральних комбайнів виконується мережею, яка складається з кінцевого числа паралельно функціювальних ланцюгів масового обслуговування з порядковими номерами . У мережу у випадкові моменти часу із зовнішнього джерела надходять вимоги обслуговування.
Розглядалися питання вибору ланцюга для обслуговування вимоги. Оскільки кожен ланцюг призначений для відновлення тієї чи іншої моделі машини виконанням того чи іншого виду технічного контролю працездатності зернозбирального комбайну, вибір ланцюга визначався параметрами і заявками, які надійшли. За таких умов ураховувалось, що загальна кількість ланцюгів масового обслуговування , як правило, менша від кількості видів технічного контролю працездатності на кількість моделей зернозбиральних комбайнів у парку , оскільки в одному і тому ж ланцюгу може виконуватися технічний контроль декількох видів і моделей зернозбиральних комбайнів. Для кожного конкретного випадку організації мережі технічної експлуатації відповідно до прийнятої спеціалізації окремих ланцюгів може бути складена матриця вибору ланцюга для обслуговування заявки за її параметрами і . Аналогічна матриця, в якій кожній парі можливих значень відповідає цілком певний номер ланцюга , може бути легко побудована для будь-якого конкретного випадку заданої організації та спеціалізації мережі технічної експлуатації зернозбиральних комбайнів.
Висновок. У результаті проведених досліджень отримано нові науково обґрунтовані технічні та технологічні рішення і математичні моделі, які спрямовані на підвищення ефективності функціювання виробничих процесів відновлення працездатності зернозбиральних комбайнів у сільськогосподарських підприємствах. Моделювання технічного контролю вимог окремих систем зернозбирального комбайну спочатку вирішуватиметься з використанням термінології, прийнятої теорією масового обслуговування, та будуть даватися рекомендації щодо конкретного використання отриманих рішень.
Отримано модель замкнутої системи масового обслуговування, яка може бути використана для опису роботи стаціонарної майстерні, спеціалізованого цеху, заводу, пункту, зони технічного обслуговування тупикового типу або іншої сукупності зосереджених стаціонарних обслуговувальних апаратів за довільного закону розподілу часу обслуговування.
Ключові слова: замкнута система масового обслуговування, вимога, зернозбиральний комбайн, модель, працездатність.
MODELING OF PROCESSES OF TECHNICAL CONTROL OF GRAIN HARVESTERS BY NETWORK OF PARALLEL-FUNCTIONING CHAINS OF MASS SERVICE
Nychayi I. M., nu4aj@ukr.net, Orcid ID: 0000-0003-3720-5061
National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine
Abstract
Purpose of the study. The aim of the work is to substantiate the modern organization of technical operation of combine harvesters, which is carried out by a network of parallel-functioning queuing chains. The practical result will be the formation of a model of technical control of the requirements of individual systems, which will initially be addressed using the terminology adopted by the theory of queuing, and recommendations will be given on the specific use of the solutions.
Research methods. The methodological basis of the work is the generalization and analysis of known scientific results regarding the modern organization of technical operation of combine harvesters, carried out by a network of parallel queuing chains, and the use of requirements division algorithm and queuing theory. Analytical method and comparative analysis were used to form a scientific problem, determine the purpose and set research objectives. When creating empirical models, the main provisions of the theory of queuing, systems of stationary service devices, block diagrams of the failure distribution algorithm are used.
The results of the study. The article considers the data, which is considered to be the modern organization of technical operation control of combine harvesters by network, which consists of a finite number of parallel operating queuing chains with serial numbers . In the network at random moments of time from an external source receives service requirements.
The issues of choosing a chain for service requirements were considered. Since each chain is designed to restore a particular model of machine by performing one or another type of technical control of the combine harvester, the choice of chain was determined by the parameters ω_i and ξ_i received applications. It was taken into account that the total number of queuing chains Β, as a rule, is less than the number of types of technical control of the number of models of combine harvesters in the park ε, because in the same chain can perform technical control of several types and models of combine harvesters. For each specific case of organization of the network of technical operation in accordance with the accepted specialization of individual chains, a matrix of chain selection for servicing the application according to its parameters and can be compiled. A similar matrix, in which each pair of possible values corresponds to a specific chain number ε, can be easily constructed for any specific case of a given organization and specialization of the network of technical operation of combine harvesters.
Conclusions. As a result of the research, new scientifically sound technical and technological solutions and mathematical models were obtained, which are aimed at improving the efficiency of production processes of restoring the efficiency of combine harvesters in agricultural enterprises Modeling of technical control of requirements of separate systems of the combine harvester will be initially solved in a form with use of the terminology accepted by the theory of queuing, and recommendations concerning concrete use of the received decisions will be given.
A model of a closed queuing system is obtained, which can be used to describe the operation of a stationary workshop, specialized shop, plant, point, dead-end maintenance area or other set of concentrated stationary service devices with an arbitrary law of distribution of service time.
Key words: closed queuing system, requirement, combine harvester, model, efficiency.